Elektrisch rijden

Elektrisch rijden

Welke typen elektrische auto’s zijn er?

Globaal zijn er drie typen auto’s die geheel of deels op elektrische stroom kunnen rijden. Die met alleen een elektromotor, de types voorzien van een elektromotor met range extender en de plug-in hybrides. Wat zijn nu de verschillen en de voor- en nadelen?

Lees meer >

Wat zijn de voordelen van een elektrische auto?

Klimaatvriendelijkheid

Minder uitstoot van CO2 (zowel bij de productie van de brandstof als tijdens het rijden)

Geen uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden

Minder fossiele brandstoffen nodig

Duurzaamheid

Goedkoop: lage kilometerprijs en minder onderhoudskosten

Goed voor de economie: investering in duurzame innovatie

Verhoogde afschrijving (100%) van aankoop wagen en kosten

Mogelijkheid tot verkorte afschrijvingstermijn

verlaagde voordelen alle aard (VAA) voor de professionele EV-rijder

Lees meer >

Is het opladen van mijn elektrische wagen veilig?

Dankzij de verplichte volgorde van handelingen zijn de meeste risico’s bij het opladen uitgesloten. Laad je onderweg op, dan wordt de stroom wordt pas op de stekker gezet wanneer beide kanten (wagen én laadpaal) zijn aangesloten en wanneer de stekker in de laadpaal werd vergrendeld. Dat geldt ook wanneer je thuis of op kantoor oplaadt. Heeft je eigen lader een kabel en geen stopcontact? Dan start het laden pas wanneer de ‘handshake’ (de communicatie tussen wagen en lader) aangeeft dat alles in orde is – hier wordt onder meer ook gecheckt of de stekker goed in de wagen zit. Stroom stelen is niet mogelijk, omdat u uw laadpas gebruikt om het stopcontact te vergrendelen. Wanneer iemand tijdens het laden de stekker uit uw auto zou trekken, stopt het hele proces. U kunt het laden pas herstarten of de laadkabel uit de paal verwijderen, wanneer u opnieuw uw laadpas voor de kaartlezer houdt. Wel kunnen mensen struikelen over de laadkabel; leg die dus verstandig neer!

Hoe laad ik mijn wagen op aan een publieke laadpaal?

Toegangscontrole! De laadpas

Om toegang te krijgen tot een publieke laadpaal, heeft u allereerst een toegangsmiddel nodig. Ondanks het feit dat Smartphone apps (zoals onze eigen Mybluecorner app) in opmars zijn, is de RFID-kaart – de zogenaamde laadpas – nog steeds het meestgebruikte toegangsmiddel. U kan er gratis eentje aanvragen van Blue Corner.

Lees meer >

Laden onderweg, hoe gaat dat in zijn werk?

Waar kan ik de publieke laadstations vinden?
Op dit moment worden doorheen heel Europa publieke laadpalen geplaatst. Verschillende navigatiesystemen hebben de locaties al opgenomen. Ook zijn er websites en apps beschikbaar om een laadpaal bij u in de buurt te vinden. Een paar bij ons vaak gebruikte voorbeelden zijn oplaadpalen.nl, chargemap.com.

Lees meer >

Opladen voor particulieren

Hoe selecteer ik de juiste laadpaal voor mijn wagen?

Via onze handige wagenkiezer vindt u eenvoudig een laadpaal die perfect pas uw elektrische auto.

Kan ik mijn verbruikte kWh laten vergoeden door mijn werkgever?

Als u uw stroomkosten vergoed krijgt van uw werkgever, worden uw laadsessies thuis door ons (via een Split Bill of Reimbursement abonnement) automatisch maandelijks gefactureerd aan de werkgever en aan u uitbetaald.

Kan ik zelf een laadpaal installeren?

Dit raden wij af, u kunt beter gebruik maken van gecertificeerde installatiebedrijven die voor een vakkundige aansluiting zullen zorgen. Blue Corner heeft verschillende installatie & onderhoudspartners die gekwalificeerd en getraind zijn om onze laadpalen veilig en verantwoord te installeren. Voorafgaand van de installatie, ontvangt u altijd een gratis schouwing: een vrijblijvende inspectie van uw elektrische installatie. Tevens ontvangt u tijdens de schouwing een advies en prijsopgave voor de aanschaf en installatie van een laadpaal.

Opladen voor bedrijven

Een Blue Corner laadpaal in uw huisstijl

De Blue Corner laadstations zijn ook leverbaar in uw eigen bedrijfskleuren en/of -logo. Hiermee geeft u extra uitstraling aan uw laadfaciliteiten.

Tarief instellen voor gastgebruik

Als bedrijf kunt u via uw Blue Corner klantportaal (ev.bluecorner.be) een tarief voor uw laadpalen invoeren. De verrekening van het verbruik vindt maandelijks automatisch plaats met de gebruiker. Hier zorgt Blue Corner voor. U dient hiervoor wel een Connect@Work abonnement af te sluiten.

Wat is het verschil tussen 1-fase en 3-fasen laadstation?

1-fase – 3,7kW of 7,4kW:

Een 1-fase laadstation maakt gebruik van een standaard 230V aansluiting en heeft 16A of 32A stroom per stopcontact. Het maximale laadvermogen per stopcontact is dan 7,4kW (bij 16A krijg je 3,7kW). Zo’n 1-fase aansluiting is het minimum waarover iedereen beschikt, die heeft u dus zeker ook!

3-fase – 11kW of 22kW:

Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x400V (krachtstroom) en heeft 16A of 32A stroom per stopcontact. Het maximale laadvermogen per stopcontact is dan 22kW (bij 16A krijg je 11kW). Als u niet over een 3-fase aansluiting beschikt, dan kunt u in de meeste gevallen een uitbreiding bij de netbeheerder aanvragen. De naam en het telefoonnummer van uw netbeheerder zijn vaak te vinden op uw netmeter. Bij u niet? Geen probleem u kan uw netbeheerder meteen terugvinden aan de hand van uw postcode.

Welke types kabels en stekkers zijn er?

Een laadkabel heeft zowel een contactpunt (stekker) aan de voertuigzijde als aan het laadpaalzijde. De snelheid van laden is afhankelijk van het oplaadpunt en de mogelijkheden die het voertuig heeft. Er zijn 2 verschillende typen stekkers en contactdozen ontwikkeld om een elektrische auto op te laden. Op dit moment hebben de Japanse en (de meeste) Amerikaanse merken een Type 1 contactdoos en alle Europese merken een Type 2 contactdoos. In Europa is de zogenaamde Type 2 contactdoos de officiële standaard, vandaar dat alle (openbare) laadpalen voorzien zijn van dit type contactdoos.

Hoeveel kost publiek laden?

Om deze vraag te beantwoorden, moet er een onderscheid gemaakt worden tussen twee situaties:

De laadpaal is eigendom van Blue Corner

De laadpaal is geen eigendom van Blue Corner

Laadpaal is eigendom van Blue Corner

Het Blue Corner netwerk breidt elke dag verder uit. U heeft dus grote kans om aan één van onze eigen laadpalen op te laden. In dit geval betaalt u steeds de tarieven die in uw abonnement werden opgenomen. Kijk hier voor de verschillende formules !

Laadpaal is geen eigendom van Blue Corner

Zowel onze locatiepartners als andere operatoren kunnen eigen tarieven vragen. Dit tarief zetten wij één-op-één door aan onze klanten – er wordt wel een “roaming” toeslag berekend per laadsessie waarvan de hoogte afhangt van het type abonnement waarover u beschikt.

Wat is het verschil tussen kW & kWh?

1 kilowatt is 1.000 Watt. De eenheid watt staat voor vermogen en een kilowatt wil zeggen een vermogen van 1000 watt. Dit is een maat voor de energiedensiteit – hoe groter het vermogen, hoe meer energie er kan worden overgedragen.

Kilowattuur (kWh) is de maatstaf voor de energie-inhoud/batterijcapaciteit van uw auto. Door de batterijcapaciteit van uw auto te delen door het laadvermogen van uw laadstation kunt u de laadtijd berekenen voor een volle batterij.

Voorbeeld: U rijdt een Mitsubishi Outlander PHEV, met een batterijcapaciteit van 12kWh, en wil laden aan een 1- fase 3,7 kW laadpaal.

Accu capaciteit 12 kW / 3,7 kW laadvermogen = 3u en 15 min laden voor een volle accu.

Bij het opladen van (eender welke) batterij doet zich nog een bijzonder fenomeen voor: de laatste 20% van de batterij wordt gevuld via het zgn. druppelladen. Dat is langzaam laden om zo de kwaliteit van de batterij hoog te houden.

Wat is het verschil tussen AC-laden en DC-laden?

DC – Gelijkstroom (= snel laden): Om een auto met gelijkstroom (DC) te kunnen laden, is een transformatorstation nodig om de wisselstroom (AC) uit het lichtnet om te zetten naar gelijkstroom. Dit is een kostbare aangelegenheid, die om een behoorlijk vermogen uit het netwerk (ca. 125A) vraagt.

Bij gelijkstroom laden wordt de lader die altijd in de auto zit, niet gebruikt. Een accu is altijd gelijkstroom (DC), dus de stroom wordt rechtstreeks op de accu aangesloten. Dit laden moet zorgvuldig gebeuren. Als een accu-cel namelijk te warm wordt, is er kans op onherstelbare schade.

AC – Wisselstroom (= langzaam laden): In Europa gebruiken we wisselstroom (AC) voor gebruikersaansluitingen en hebben we een 3-Fase netwerk tot onze beschikking. Dit is prima te gebruiken voor het laden van elektrische voertuigen. Op de meeste locaties kunnen we hieruit 32A (22kW) en soms zelfs 63A (43kW) betrekken om te laden. Als de lader van uw auto het aankan, is een 20kW accu (gemiddelde auto) binnen 25 minuten voor 80% opgeladen.

Door de hoge kosten voor de aanschaf, installatie en gebruik gaat de voorkeur uit naar AC (wisselstroom) laden. Ook voor in de toekomst zal dit de meest gekozen manier van laden blijven. DC (gelijkstroom) laden zal alleen efficiënt zijn tijdens het afleggen van lange afstanden zonder (langere) tussenstop.

Wat is Smart Charging, (Dynamic) Load Balancing en Charge Network Controlling?

Indien u over meerdere laadpunten en/of laadsystemen beschikt, kan het vermogen dat u nodig heeft behoorlijk oplopen. Om dit binnen de perken te houden, kan u via Blue Corner aan Smart Charging of Slim Laden doen. Kortgezegd, zorgen wij ervoor dat u een beperkt totaalvermogen optimaal gebruikt om uw elektrische wagens op te laden, zonder dat u ooit boven dat totaalvermogen uitkomt (wat steeds vervelende gevolgen zou hebben).

Lees meer >

Waarom kunnen de kosten verschillen bij gelijkaardige laadsessies?

Hiervoor zijn verschillende redenen mogelijk.

De eigenaar van het laadstation verschilt

Elke laadstation-eigenaar kan een eigen laadtarief instellen voor zijn/haar laadstation. Hierdoor kunnen de kosten van laadsessies verschillen van laadstation tot laadstation. Blue Corner beschermt de bestuurder door limieten te stellen aan laadstation tarieven. Op alle laadstations van Blue Corner betaalt u overigens hetzelfde tarief dat met uw abonnement werd overeengekomen.

Het rotatiebedrag verschilt

Op veel plaatsen betaalt u een bedrag (meestal per minuut) voor de tijd die u aangekoppeld bent, terwijl de wagen niet meer aan het opladen is. Dit tarief wordt rotatietarief genoemd. De reden hiervoor is dat het aantal publieke oplaadpunten nog steeds beperkt is en dat een niet-opladende wagen als het ware de dienst bezet houdt waardoor anderen ze niet kunnen gebruiken. Aan Blue Corner oplaadpalen betaalt u steeds 0,01€ per minuut hiervoor – behalve ’s avonds en ‘s nachts.