Heb je een vraag? Bekijk onze veelgestelde vragen hier.

  • Alles

  • B2B

  • Installateurs

  • Leasing

  • Parking

  • Particulier

  • Real Estate

  • Retail

Waarom kunnen de kosten verschillen bij gelijkaardige laadsessies?

Hiervoor zijn verschillende redenen mogelijk.

De eigenaar van het laadstation verschilt
Elke laadstation-eigenaar kan een eigen laadtarief instellen voor zijn/haar laadstation. Hierdoor kunnen de kosten van laadsessies verschillen van laadstation tot laadstation. Blue Corner beschermt de bestuurder door limieten te stellen aan laadstation tarieven. Op alle laadstations van Blue Corner betaalt u overigens hetzelfde tarief dat met uw abonnement werd overeengekomen.

Het connectiebedrag verschilt

Op veel plaatsen betaalt u een bedrag (meestal per minuut) voor de tijd die u aangekoppeld bent, terwijl de wagen niet meer aan het opladen is. Dit tarief wordt connectietarief genoemd. De reden hiervoor is dat het aantal publieke oplaadpunten nog steeds beperkt is en dat een niet-opladende wagen als het ware de dienst bezet houdt waardoor anderen ze niet kunnen gebruiken. Aan Blue Corner oplaadpalen betaalt u steeds 0,01€ per minuut hiervoor – behalve ’s avonds en ‘s nachts.

Meer lezen

Minder lezen

Wat is Smart Charging?

Indien u over meerdere laadpunten en/of laadsystemen beschikt, kan het vermogen dat u nodig heeft behoorlijk oplopen. Om dit binnen de perken te houden, kan u via Blue Corner aan Smart Charging of Slim Laden doen. Kortgezegd, zorgen wij ervoor dat u een beperkt totaalvermogen optimaal gebruikt om uw elektrische wagens op te laden, zonder dat u ooit boven dat totaalvermogen uitkomt (wat steeds vervelende gevolgen zou hebben).

Wat is Load Balancing?
Load Balancing is de meest eenvoudige vorm van Smart Charging. Wanneer u meerdere laadpunten heeft, kunnen we via Load Balancing ervoor zorgen dat het beschikbare vermogen evenredig wordt verdeeld over de laadpunten waarop op dat moment geladen wordt. Om een eenvoudig voorbeeld te geven: stel dat u 22kW vermogen ter beschikking heeft en twee geïnstalleerde laadpunten. Staat er één wagen te laden, dan krijgt die de beschikking over de volle 22kW. Komt er een tweede bij, dan schakelt het Load Balancing systeem terug naar 11kW per laadpunt.

Wat is een Charge Network Controller (CNC)?
Als u meerdere laadstations op locatie plaatst, is er de mogelijkheid om alle laadstations via 1 modem te laten communiceren met het Blue Corner platform en op afstand te beheren. Het eerste laadstation is dus een volledig communicerend (slim) laadstation, de andere (goedkopere laadstations zonder modem) zijn hieraan gekoppeld. Zo bespaart u op maandelijkse kosten voor het data-abonnement en kunnen alle laadpunten centraal worden beheerd en ingesteld. Die eerste lader noemen we een Charge Network Controller. Deze is niet alleen in staat om alle communicatie te stroomlijnen, maar beschikt eveneens over geavanceerde Smart Charging mogelijkheden waarmee alle laadpunten (zowel die aan de slimme lader als degene aan de andere laders) op een slimme manier kunnen worden aangestuurd.

Wat is Dynamic Load Balancing (DLB)?
Indien het beschikbare vermogen voor uw laadpunten sterk afhangt van het andere verbruik (in huis of op het bedrijf) dan biedt Dynamic Load Balancing een perfecte oplossing. Door dat andere verbruik voortdurend te monitoren, wordt het totaalvermogen voor de laadpunten ten allen tijde aangepast zodat het maximale vermogen op uw locatie nooit wordt overschreden!

Meer lezen

Minder lezen

Wat is het verschil tussen AC-laden en DC-laden?

DC – Gelijkstroom (= snel laden): Om een auto met gelijkstroom (DC) te kunnen laden, is een transformatorstation nodig om de wisselstroom (AC) uit het lichtnet om te zetten naar gelijkstroom. Dit is een kostbare aangelegenheid, die om een behoorlijk vermogen uit het netwerk (ca. 125A) vraagt.
Bij gelijkstroom laden wordt de lader die altijd in de auto zit, niet gebruikt. Een accu is altijd gelijkstroom (DC), dus de stroom wordt rechtstreeks op de accu aangesloten. Dit laden moet zorgvuldig gebeuren. Als een accu-cel namelijk te warm wordt, is er kans op onherstelbare schade.

AC – Wisselstroom (= langzaam laden): In Europa gebruiken we wisselstroom (AC) voor gebruikersaansluitingen en hebben we een 3-Fase netwerk tot onze beschikking. Dit is prima te gebruiken voor het laden van elektrische voertuigen. Op de meeste locaties kunnen we hieruit 32A (22kW) en soms zelfs 63A (43kW) betrekken om te laden. Als de lader van uw auto het aankan, is een 20kW accu (gemiddelde auto) binnen 25 minuten voor 80% opgeladen.
Door de hoge kosten voor de aanschaf, installatie en gebruik gaat de voorkeur uit naar AC (wisselstroom) laden. Ook voor in de toekomst zal dit de meest gekozen manier van laden blijven. DC (gelijkstroom) laden zal alleen efficiënt zijn tijdens het afleggen van lange afstanden zonder (langere) tussenstop.

Meer lezen

Minder lezen

Wat is het verschil tussen kW & kWh?

1 kilowatt is 1.000 Watt. De eenheid watt staat voor vermogen en een kilowatt wil zeggen een vermogen van 1000 watt. Dit is een maat voor de energiedensiteit – hoe groter het vermogen, hoe meer energie er kan worden overgedragen.
Kilowattuur (kWh) is de maatstaf voor de energie-inhoud/batterijcapaciteit van uw auto. Door de batterijcapaciteit van uw auto te delen door het laadvermogen van uw laadstation kunt u de laadtijd berekenen voor een volle batterij.

Voorbeeld: U rijdt een Mitsubishi Outlander PHEV, met een batterijcapaciteit van 12kWh, en wil laden aan een 1- fase 3,7 kW laadpaal.

Accu capaciteit 12 kW / 3,7 kW laadvermogen = 3u en 15 min laden voor een volle accu.

Bij het opladen van (eender welke) batterij doet zich nog een bijzonder fenomeen voor: de laatste 20% van de batterij wordt gevuld via het zgn. druppelladen. Dat is langzaam laden om zo de kwaliteit van de batterij hoog te houden.

Meer lezen

Minder lezen

Hoeveel kost publiek laden?

Om deze vraag te beantwoorden, moet er een onderscheid gemaakt worden tussen twee situaties:

De laadpaal is eigendom van Blue Corner
De laadpaal is geen eigendom van Blue Corner

Laadpaal is eigendom van Blue Corner

Het Blue Corner netwerk breidt elke dag verder uit. U heeft dus grote kans om aan één van onze eigen laadpalen op te laden. In dit geval betaalt u steeds de tarieven die in uw abonnement werden opgenomen. Kijk hier voor de verschillende formules !

Laadpaal is geen eigendom van Blue Corner

Zowel onze locatiepartners als andere operatoren kunnen eigen tarieven vragen. Dit tarief zetten wij één-op-één door aan onze klanten – er wordt wel een “roaming” toeslag berekend per laadsessie waarvan de hoogte afhangt van het type abonnement waarover u beschikt.

Meer lezen

Minder lezen

Welke types kabels en stekkers zijn er?

Een laadkabel heeft zowel een contactpunt (stekker) aan de voertuigzijde als aan het laadpaalzijde. De snelheid van laden is afhankelijk van het oplaadpunt en de mogelijkheden die het voertuig heeft. Er zijn 2 verschillende typen stekkers en contactdozen ontwikkeld om een elektrische auto op te laden. Op dit moment hebben de Japanse en (de meeste) Amerikaanse merken een Type 1 contactdoos en alle Europese merken een Type 2 contactdoos. In Europa is de zogenaamde Type 2 contactdoos de officiële standaard, vandaar dat alle (openbare) laadpalen voorzien zijn van dit type contactdoos.

Meer lezen

Minder lezen

Wat is het verschil tussen 1-fase en 3-fasen laadstation?

1-fase – 3,7kW of 7,4kW:

Een 1-fase laadstation maakt gebruik van een standaard 230V aansluiting en heeft 16A of 32A stroom per stopcontact. Het maximale laadvermogen per stopcontact is dan 7,4kW (bij 16A krijg je 3,7kW). Zo’n 1-fase aansluiting is het minimum waarover iedereen beschikt, die heeft u dus zeker ook!

3-fase – 11kW of 22kW:

Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x400V (krachtstroom) en heeft 16A of 32A stroom per stopcontact. Het maximale laadvermogen per stopcontact is dan 22kW (bij 16A krijg je 11kW). Als u niet over een 3-fase aansluiting beschikt, dan kunt u in de meeste gevallen een uitbreiding bij de netbeheerder aanvragen. De naam en het telefoonnummer van uw netbeheerder zijn vaak te vinden op uw netmeter. Bij u niet? Geen probleem u kan uw netbeheerder meteen terugvinden aan de hand van uw postcode.

Meer lezen

Minder lezen

Opladen voor bedrijven

Een Blue Corner laadpaal in uw huisstijl

De Blue Corner laadstations zijn ook leverbaar in uw eigen bedrijfskleuren en/of -logo. Hiermee geeft u extra uitstraling aan uw laadfaciliteiten.

Tarief instellen voor gastgebruik

Als bedrijf kunt u via uw Blue Corner klantportaal (ev.bluecorner.be) een tarief voor uw laadpalen invoeren. De verrekening van het verbruik vindt maandelijks automatisch plaats met de gebruiker. Hier zorgt Blue Corner voor. U dient hiervoor wel een Connect@Work abonnement af te sluiten.

Meer lezen

Minder lezen

Opladen voor particulieren

Kan ik mijn verbruikte kWh laten vergoeden door mijn werkgever?

Als u uw stroomkosten vergoed krijgt van uw werkgever, worden uw laadsessies thuis door ons (via een Split Bill of Reimbursement abonnement) automatisch maandelijks gefactureerd aan de werkgever en aan u uitbetaald.

Kan ik zelf een laadpaal installeren?

Dit raden wij af, u kunt beter gebruik maken van gecertificeerde installatiebedrijven die voor een vakkundige aansluiting zullen zorgen. Blue Corner heeft verschillende installatie & onderhoudspartners die gekwalificeerd en getraind zijn om onze laadpalen veilig en verantwoord te installeren. Voorafgaand van de installatie, ontvangt u altijd een gratis schouwing: een vrijblijvende inspectie van uw elektrische installatie. Tevens ontvangt u tijdens de schouwing een advies en prijsopgave voor de aanschaf en installatie van een laadpaal.

Meer lezen

Minder lezen

Laden onderweg, hoe gaat dat in zijn werk?

Waar kan ik de publieke laadstations vinden?

Op dit moment worden doorheen heel Europa publieke laadpalen geplaatst. Verschillende navigatiesystemen hebben de locaties al opgenomen. Ook zijn er websites en apps beschikbaar om een laadpaal bij u in de buurt te vinden. Een paar bij ons vaak gebruikte voorbeelden zijn oplaadpalen.nl, chargemap.com.

Kan ik overal wel opladen?

Blue Corner heeft in de Benelux een akkoord met nagenoeg alle partijen die publieke laadstations uitbaten én die meedoen aan de zgn. interoperabiliteit. Verder buiten onze landsgrenzen wordt er nog volop gebouwd aan de totstandkoming van die roaming akkoorden. Als klant kan u steeds uw klantportaal of de Mybluecorner app raadplegen – daar vindt u een overzicht van alle laadpalen doorheen Europa waarop u met onze laadpas of app toegang heeft.

Kan ik een publieke laadpaal aanvragen bij mijn stad of gemeente?

Dit verschilt per gemeente. Nog niet alle gemeentes hebben beleid opgesteld om inwoners te ondersteunen bij het faciliteren van laadinfrastructuur voor het opladen van hun elektrische auto. Er zijn wel een aantal veel gehanteerde regels waar veel gemeentes op toetsen.

Dit zijn de voorwaarden voor aanvraag van een laadpunt:

  • U kunt een verzoek tot het plaatsen van een laadpunt indienen wanneer u in bezit bent van een elektrische auto.
  • Uw aanvraag zal alleen in behandeling worden genomen als u zelf geen mogelijkheid heeft om een laadpunt op uw eigen terrein te plaatsen.
  • De aanvraag voor de plaatsing van een laadpunt moet betrekking hebben op een vrij toegankelijke openbare plek; plekken die belemmerd worden door poorten, slagbomen, hekken en dergelijke worden uitgesloten.
  • De gemeente is eigenaar van de grond en daarom altijd de eindbeslisser over de locatie van een laadpunt.
  • Voor een elektrische auto kan slechts eenmaal een laadpunt aangevraagd worden, ongeacht of deze auto in eigendom of bezit overgaat op een andere eigenaar.
  • De bestuurder heeft geen exclusieve rechten op het gebruik van een publieke laadpunt.
  • Sommige steden of gemeenten bieden ook andere mogelijkheden voor het plaatsen van een aanvraag voor een laadpaal in de openbare ruimte. Vraag dit na bij uw stad of gemeente.
  • Blue Corner werkt samen met Stad Antwerpen voor het plaatsen van publieke laadpalen

Meer lezen

Minder lezen

Hoe laad ik mijn wagen op aan een publieke laadpaal?

Toegangscontrole! De laadpas

Om toegang te krijgen tot een publieke laadpaal, heeft u allereerst een toegangsmiddel nodig. Ondanks het feit dat Smartphone apps (zoals onze eigen Mybluecorner app) in opmars zijn, is de RFID-kaart – de zogenaamde laadpas – nog steeds het meestgebruikte toegangsmiddel. U kan er gratis eentje aanvragen van Blue Corner.

Hoe gaat het laden dan in zijn werk?

Om gebruik te maken van uw elektrische (hybride) auto, dient u de batterij van uw auto te voorzien van stroom. Dit proces wordt aan de hand van de onderstaande heldere stappen uitgelegd:

  1. Parkeer uw auto vlakbij een oplaadstation.
  2. Aan de LED-lampjes op het laadstation kunt u de status aflezen van het laadstation. Wanneer de lampjes groen kleuren is het laadstation beschikbaar, en klaar voor gebruik.
    Kleuren de LED-lampjes rood dan is er sprake van een storing. Bij een storing aan een Blue Corner laadpaal kan u altijd contact opnemen met onze klantenservice: +32 (0)78 48 10 77, of mail naar services@bluecorner.be. Wordt de laadpaal door een andere partij beheerd, volg dan de instructies op de bestickering om de operator te contacteren.
  3. Om uw elektrische auto op te laden verbindt u uw elektrische auto, door middel van de daarvoor bestemde laadkabel, met het oplaadstation.
  4. De laadkabel is voorzien van een mannelijk uiteinde. Dit uiteinde wordt bevestigd aan het laadstation. Aan de andere kant van de laadkabel is deze voorzien van een vrouwelijk uiteinde. Dit deel wordt bevestigd aan de elektrische auto.
  5. Nadat u uw auto op de juiste manier heeft verbonden met het laadstation, houdt u uw laadpas voor de aangegeven plaats (de RFID lezer) op het laadstation.
  6. De LED-lampjes zullen hierop veranderen in een blauwe kleur. Dit betekent dat uw auto opgeladen wordt. Controleer dit altijd nog even in de auto voordat u wegloopt.
  7. Nadat u met uw laadpas de laadtransactie heeft gestart, is de laadkabel vergrendeld en kunt u deze niet losmaken. Dit is ter beveiliging van uw laadsessie.
  8. Wanneer de batterij van uw auto helemaal opgeladen is zullen de LED-lampjes lichtblauw kleuren. Het laadstation stopt automatisch met het laden van uw batterij. De laadkabel blijft wel vergrendeld tussen uw auto en het laadstation totdat u de laadtransactie beëindigt zoals in de volgende stap wordt omschreven.
  9. Om uw laadsessie te beëindigen houdt u uw laadpas voor de aangegeven plaats (de RFID-lezer) op het laadstation. De LED-lampjes veranderen naar de groene kleur.
  10. Bij het verschijnen van de groene kleur wordt de laadkabel automatisch ontgrendeld. U kunt vervolgens de laadkabel veilig loskoppelen tussen uw auto en het laadstation.
    Uw laadtransactie is nu voltooid.

Meer lezen

Minder lezen

Is het opladen van mijn elektrische wagen veilig?

Dankzij de verplichte volgorde van handelingen zijn de meeste risico’s bij het opladen uitgesloten. Laad je onderweg op, dan wordt de stroom wordt pas op de stekker gezet wanneer beide kanten (wagen én laadpaal) zijn aangesloten en wanneer de stekker in de laadpaal werd vergrendeld. Dat geldt ook wanneer je thuis of op kantoor oplaadt. Heeft je eigen lader een kabel en geen stopcontact? Dan start het laden pas wanneer de ‘handshake’ (de communicatie tussen wagen en lader) aangeeft dat alles in orde is – hier wordt onder meer ook gecheckt of de stekker goed in de wagen zit.

Stroom stelen is niet mogelijk, omdat u uw laadpas gebruikt om het stopcontact te vergrendelen. Wanneer iemand tijdens het laden de stekker uit uw auto zou trekken, stopt het hele proces. U kunt het laden pas herstarten of de laadkabel uit de paal verwijderen, wanneer u opnieuw uw laadpas voor de kaartlezer houdt. Wel kunnen mensen struikelen over de laadkabel; leg die dus verstandig neer!

Meer lezen

Minder lezen

Wat zijn de voordelen van een elektrische auto?

Klimaatvriendelijkheid

  • Minder uitstoot van CO2 (zowel bij de productie van de brandstof als tijdens het rijden)
  • Geen uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden
  • Minder fossiele brandstoffen nodig

Duurzaamheid

  • Goedkoop: lage kilometerprijs en minder onderhoudskosten
  • Goed voor de economie: investering in duurzame innovatie
  • Verhoogde afschrijving (100%) van aankoop wagen en kosten
  • Mogelijkheid tot verkorte afschrijvingstermijn
  • Sterk verlaagde voordelen alle aard (VAA) voor de professionele EV-rijder

Een elektrische auto produceert minder kooldioxide (CO2)

Er rijden momenteel ongeveer 900 miljoen voertuigen over de wereld. Binnen 10 jaar zullen dat meer dan een miljard zijn. Deze voertuigen rijden grotendeels op benzine, diesel of gas. De voorraad fossiele brandstoffen raakt daardoor snel uitgeput. Voor het vervoer van de toekomst zullen alternatieve, duurzame energiebronnen moeten worden gevonden. Windmolens en zonnepanelen bijvoorbeeld, die gebruikt kunnen worden om energie op te wekken voor elektrische auto’s.
Auto’s zijn de afgelopen jaren steeds schoner geworden, dankzij uitvindingen als de katalysator en het roetfilter. Maar ook de aller schoonste auto produceert nog altijd kooldioxide (CO2) want dat gas komt nu eenmaal altijd vrij bij het verbrandingsproces. CO2 is op zichzelf niet giftig, maar draagt wel bij aan het broeikaseffect, en daarmee aan de opwarming van het klimaat.
Een volledig elektrische auto produceert zelf geen CO2. Toch is hij niet per definitie klimaatneutraal. Dat hangt helemaal af van de manier waarop de elektrische energie waar hij op rijdt is opgewekt. Wind- of zonne-energie is bijvoorbeeld veel groener dan elektriciteit uit een ouderwetse kolencentrale. Laadt u op bij Blue Corner, dan bent u overigens altijd verzekerd van groene stroom!
Om de CO2 productie van elektrische en ‘gewone’ auto’s realistisch met elkaar te vergelijken moet je dan ook de hele energieketen erbij betrekken “from well to wheel” (van bron tot wiel). Zo meet het Nederlandse kennisinstituut TNO met deze methode ook de toekomstige ontwikkelingen. Volgens hun metingen zal een gemiddelde elektrische auto in 2020 van bron tot wiel ongeveer 35% minder CO2 produceren dan een gemiddelde auto met verbrandingsmotor.
En zelfs als de elektriciteit volledig in kolencentrales wordt opgewekt, zal een elektrische auto nog altijd 22% minder CO2 produceren, aldus TNO.

Stroom kun je zelf opwekken

Steeds meer Belgen voorzien de daken van hun huizen van zonnepanelen, om de energierekening te drukken. Je kunt die panelen echter ook gebruiken om je elektrische auto bij te laden. Zo rijd je pas echt voor (bijna) niks!

Meer lezen

Minder lezen

Welke typen elektrische auto’s zijn er?

Globaal zijn er drie typen auto’s die geheel of deels op elektrische stroom kunnen rijden. Die met alleen een elektromotor, de types voorzien van een elektromotor met range extender en de plug-in hybrides. Wat zijn nu de verschillen en de voor- en nadelen?

Volledig elektrisch (FEV)
Volledig elektrische auto’s hebben uitsluitend een elektromotor. Er hoeft dus geen dure brandstof in. Bovendien stoten ze tijdens het rijden geen schadelijke stoffen uit. Een langere rit zul je met dit type wagen zorgvuldig moeten plannen, want je reis eindigt zodra de stroom op is. Bij een volledig elektrische auto is dat in de praktijk doorgaans na 150 kilometer. Daarna zul je de auto weer moeten opladen.

Range extender (E-REV)
Elektrische autos met een range extender rijden ook volledig op stroom. Met dit verschil, dat er een kleine brandstofmotor aan boord is voor wanneer de stroom op dreigt te raken. Die brandstofmotor drijft niet de wielen aan, maar laadt de accu bij. Zo kun je de reis elektrisch vervolgen, al komt de stroom dan niet meer uit de muur, maar wordt-ie gemaakt met behulp van benzine of diesel. Een range extender-auto zul je dus wel degelijk moeten tanken.

Plug-in hybride (PHEV)
Een hybride auto heeft zowel een brandstof- als een elektromotor. Wanneer je de accu’s ook aan het stopcontact kunt laden, spreken we van een plug-in hybride. Dankzij een groter accupakket kun je met een plug-in hybride grotere afstanden volledig elektrisch rijden. Is de stroom op, dan rijd je op de brandstofmotor verder.

Meer lezen

Minder lezen

Er zijn geen vragen gevonden voor de opgegeven zoekcriteria.

Staat je vraag er niet tussen? Laat het ons weten.