Retail
Elektrisch rijden was nog nooit zo eenvoudig.
Retail
Laden wanneer je winkelt, wat een comfort! Bied je klanten de luxe van een laadpaal vlakbij je winkel. Zo bezorg je hen de ultieme customer experience.
Blue Corner helpt je met de plaatsing, ingebruikstelling, optimalisatie en after service van je laadsysteem op maat. Samen gaan we op zoek naar de perfecte laadoplossing voor je bedrijf.

Contact
Wil je laadpalen plaatsen op je parking? Wil je meer weten over de services van Blue Corner?
Of hebt je nog vragen? Plan een gesprek met een van onze EV experts of vraag meteen een offerte aan.
Overschakelen naar een
elektrische vloot tegen 2025?
Al je vragen rond je eigen elektrisch wagenpark gebundeld.

Vind hier een antwoord op jouw vraag
Hoe lang duurt het om mijn EV op te laden?
Wil je weten hoe lang het duurt om jouw EV op te laden? Gebruik de EV calculator!
Meer lezen
Minder lezen
Waarom kunnen de kosten verschillen bij gelijkaardige laadsessies?
Hiervoor zijn verschillende redenen mogelijk.
De eigenaar van het laadstation verschilt
Elke laadstation-eigenaar kan een eigen laadtarief instellen voor zijn/haar laadstation. Hierdoor kunnen de kosten van laadsessies verschillen van laadstation tot laadstation. Blue Corner beschermt de bestuurder door limieten te stellen aan laadstation tarieven. Op alle laadstations van Blue Corner betaalt u overigens hetzelfde tarief dat met uw abonnement werd overeengekomen.
Het connectiebedrag verschilt
Op veel plaatsen betaalt u een bedrag (meestal per minuut) voor de tijd die u aangekoppeld bent, terwijl de wagen niet meer aan het opladen is. Dit tarief wordt connectietarief genoemd. De reden hiervoor is dat het aantal publieke oplaadpunten nog steeds beperkt is en dat een niet-opladende wagen als het ware de dienst bezet houdt waardoor anderen ze niet kunnen gebruiken. Aan Blue Corner oplaadpalen betaalt u steeds 0,01€ per minuut hiervoor – behalve ’s avonds en ‘s nachts.
Meer lezen
Minder lezen
Wat is het verschil tussen kW & kWh?
1 kilowatt is 1.000 Watt. De eenheid watt staat voor vermogen en een kilowatt wil zeggen een vermogen van 1000 watt. Dit is een maat voor de energiedensiteit – hoe groter het vermogen, hoe meer energie er kan worden overgedragen.
Kilowattuur (kWh) is de maatstaf voor de energie-inhoud/batterijcapaciteit van uw auto. Door de batterijcapaciteit van uw auto te delen door het laadvermogen van uw laadstation kunt u de laadtijd berekenen voor een volle batterij.
Voorbeeld: U rijdt een Mitsubishi Outlander PHEV, met een batterijcapaciteit van 12kWh, en wil laden aan een 1- fase 3,7 kW laadpaal.
Accu capaciteit 12 kW / 3,7 kW laadvermogen = 3u en 15 min laden voor een volle accu.
Bij het opladen van (eender welke) batterij doet zich nog een bijzonder fenomeen voor: de laatste 20% van de batterij wordt gevuld via het zgn. druppelladen. Dat is langzaam laden om zo de kwaliteit van de batterij hoog te houden.
Meer lezen
Minder lezen
Welke types kabels en stekkers zijn er?
Een laadkabel heeft zowel een contactpunt (stekker) aan de voertuigzijde als aan het laadpaalzijde. De snelheid van laden is afhankelijk van het oplaadpunt en de mogelijkheden die het voertuig heeft. Er zijn 2 verschillende typen stekkers en contactdozen ontwikkeld om een elektrische auto op te laden. Op dit moment hebben de Japanse en (de meeste) Amerikaanse merken een Type 1 contactdoos en alle Europese merken een Type 2 contactdoos. In Europa is de zogenaamde Type 2 contactdoos de officiële standaard, vandaar dat alle (openbare) laadpalen voorzien zijn van dit type contactdoos.
Meer lezen
Minder lezen
Laden onderweg, hoe gaat dat in zijn werk?
Waar kan ik de publieke laadstations vinden?
Op dit moment worden doorheen heel Europa publieke laadpalen geplaatst. Verschillende navigatiesystemen hebben de locaties al opgenomen. Ook zijn er websites en apps beschikbaar om een laadpaal bij u in de buurt te vinden. Een paar bij ons vaak gebruikte voorbeelden zijn oplaadpalen.nl, chargemap.com.
Kan ik overal wel opladen?
Blue Corner heeft in de Benelux een akkoord met nagenoeg alle partijen die publieke laadstations uitbaten én die meedoen aan de zgn. interoperabiliteit. Verder buiten onze landsgrenzen wordt er nog volop gebouwd aan de totstandkoming van die roaming akkoorden. Als klant kan u steeds uw klantportaal of de Mybluecorner app raadplegen – daar vindt u een overzicht van alle laadpalen doorheen Europa waarop u met onze laadpas of app toegang heeft.
Kan ik een publieke laadpaal aanvragen bij mijn stad of gemeente?
Dit verschilt per gemeente. Nog niet alle gemeentes hebben beleid opgesteld om inwoners te ondersteunen bij het faciliteren van laadinfrastructuur voor het opladen van hun elektrische auto. Er zijn wel een aantal veel gehanteerde regels waar veel gemeentes op toetsen.
Dit zijn de voorwaarden voor aanvraag van een laadpunt:
- U kunt een verzoek tot het plaatsen van een laadpunt indienen wanneer u in bezit bent van een elektrische auto.
- Uw aanvraag zal alleen in behandeling worden genomen als u zelf geen mogelijkheid heeft om een laadpunt op uw eigen terrein te plaatsen.
- De aanvraag voor de plaatsing van een laadpunt moet betrekking hebben op een vrij toegankelijke openbare plek; plekken die belemmerd worden door poorten, slagbomen, hekken en dergelijke worden uitgesloten.
- De gemeente is eigenaar van de grond en daarom altijd de eindbeslisser over de locatie van een laadpunt.
- Voor een elektrische auto kan slechts eenmaal een laadpunt aangevraagd worden, ongeacht of deze auto in eigendom of bezit overgaat op een andere eigenaar.
- De bestuurder heeft geen exclusieve rechten op het gebruik van een publieke laadpunt.
- Sommige steden of gemeenten bieden ook andere mogelijkheden voor het plaatsen van een aanvraag voor een laadpaal in de openbare ruimte. Vraag dit na bij uw stad of gemeente.
- Blue Corner werkt samen met Stad Antwerpen voor het plaatsen van publieke laadpalen
Meer lezen
Minder lezen
Wat zijn de voordelen van een elektrische auto?
Klimaatvriendelijkheid
- Minder uitstoot van CO2 (zowel bij de productie van de brandstof als tijdens het rijden)
- Geen uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden
- Minder fossiele brandstoffen nodig
Duurzaamheid
- Goedkoop: lage kilometerprijs en minder onderhoudskosten
- Goed voor de economie: investering in duurzame innovatie
- Verhoogde afschrijving (100%) van aankoop wagen en kosten
- Mogelijkheid tot verkorte afschrijvingstermijn
- Sterk verlaagde voordelen alle aard (VAA) voor de professionele EV-rijder
Een elektrische auto produceert minder kooldioxide (CO2)
Er rijden momenteel ongeveer 900 miljoen voertuigen over de wereld. Binnen 10 jaar zullen dat meer dan een miljard zijn. Deze voertuigen rijden grotendeels op benzine, diesel of gas. De voorraad fossiele brandstoffen raakt daardoor snel uitgeput. Voor het vervoer van de toekomst zullen alternatieve, duurzame energiebronnen moeten worden gevonden. Windmolens en zonnepanelen bijvoorbeeld, die gebruikt kunnen worden om energie op te wekken voor elektrische auto’s.
Auto’s zijn de afgelopen jaren steeds schoner geworden, dankzij uitvindingen als de katalysator en het roetfilter. Maar ook de aller schoonste auto produceert nog altijd kooldioxide (CO2) want dat gas komt nu eenmaal altijd vrij bij het verbrandingsproces. CO2 is op zichzelf niet giftig, maar draagt wel bij aan het broeikaseffect, en daarmee aan de opwarming van het klimaat.
Een volledig elektrische auto produceert zelf geen CO2. Toch is hij niet per definitie klimaatneutraal. Dat hangt helemaal af van de manier waarop de elektrische energie waar hij op rijdt is opgewekt. Wind- of zonne-energie is bijvoorbeeld veel groener dan elektriciteit uit een ouderwetse kolencentrale. Laadt u op bij Blue Corner, dan bent u overigens altijd verzekerd van groene stroom!
Om de CO2 productie van elektrische en ‘gewone’ auto’s realistisch met elkaar te vergelijken moet je dan ook de hele energieketen erbij betrekken “from well to wheel” (van bron tot wiel). Zo meet het Nederlandse kennisinstituut TNO met deze methode ook de toekomstige ontwikkelingen. Volgens hun metingen zal een gemiddelde elektrische auto in 2020 van bron tot wiel ongeveer 35% minder CO2 produceren dan een gemiddelde auto met verbrandingsmotor.
En zelfs als de elektriciteit volledig in kolencentrales wordt opgewekt, zal een elektrische auto nog altijd 22% minder CO2 produceren, aldus TNO.
Stroom kun je zelf opwekken
Steeds meer Belgen voorzien de daken van hun huizen van zonnepanelen, om de energierekening te drukken. Je kunt die panelen echter ook gebruiken om je elektrische auto bij te laden. Zo rijd je pas echt voor (bijna) niks!
Meer lezen
Minder lezen
Welke typen elektrische auto’s zijn er?
Globaal zijn er drie typen auto’s die geheel of deels op elektrische stroom kunnen rijden. Die met alleen een elektromotor, de types voorzien van een elektromotor met range extender en de plug-in hybrides. Wat zijn nu de verschillen en de voor- en nadelen?
Volledig elektrisch (FEV)
Volledig elektrische auto’s hebben uitsluitend een elektromotor. Er hoeft dus geen dure brandstof in. Bovendien stoten ze tijdens het rijden geen schadelijke stoffen uit. Een langere rit zul je met dit type wagen zorgvuldig moeten plannen, want je reis eindigt zodra de stroom op is. Bij een volledig elektrische auto is dat in de praktijk doorgaans na 150 kilometer. Daarna zul je de auto weer moeten opladen.
Range extender (E-REV)
Elektrische autos met een range extender rijden ook volledig op stroom. Met dit verschil, dat er een kleine brandstofmotor aan boord is voor wanneer de stroom op dreigt te raken. Die brandstofmotor drijft niet de wielen aan, maar laadt de accu bij. Zo kun je de reis elektrisch vervolgen, al komt de stroom dan niet meer uit de muur, maar wordt-ie gemaakt met behulp van benzine of diesel. Een range extender-auto zul je dus wel degelijk moeten tanken.
Plug-in hybride (PHEV)
Een hybride auto heeft zowel een brandstof- als een elektromotor. Wanneer je de accu’s ook aan het stopcontact kunt laden, spreken we van een plug-in hybride. Dankzij een groter accupakket kun je met een plug-in hybride grotere afstanden volledig elektrisch rijden. Is de stroom op, dan rijd je op de brandstofmotor verder.
Meer lezen
Minder lezen
Er zijn geen vragen gevonden voor de opgegeven zoekcriteria.
Geen antwoord gevonden op jouw vraag? Bekijk dan al onze veelgestelde vragen.